לפני מספר ימים ב 9 לינואר 2022 מלאו 500 שנים בדיוק למינויו של אדריאנוס השישי לאפיפיור. הוא היה ההולנדי הראשון (והאחרון), שנבחר לתפקיד זה. אדריאנוס שנולד בעיר אוטרכט כ כאדריאן פלוריץ דדל הגיע בזכות היותו תיאולוג מבריק והמוניטין שרכש כאיש ישר וצדיק גדול, להיות מנהיג העולם הקתולי בשנת 1522. כמובן שהייתה גם מידה של להיות הצדיק הנכון במקום הנכון. באותה תקופה התפתחות הזרמים הפרוטסטנטים בנצרות בעיקר במערב אירופה, היוו איום גדול לכנסייה הקתולית ולכוחו של האפיפיור. לפיכך מינוי אדם שמוצאו מהאזור שהיה בלב ליבה של המהפכה הפרוטסטנטית היה לו גם משמעות סמלית.

מינוי של אפיפיור שאינו איטלקי היה דבר נדיר ואדריאנוס היה ה-לא איטלקי האחרון שנבחר לתפקיד, עד מינויו של יוחנן פאולוס ה 2 ב 1978. ביום בו יצא העשן הלבן, שהה אדריאנוס בכלל בספרד ואת השמועות על מינויו הוא קיבל בתחילה בספקנות. ממכתבים שנמצאו, אנחנו יודעים שהוא גם לא כל כך שמח מבחירתו לתפקיד. הוא היה בגיל שהוא כבר ציפה לפנסיה. למרות זאת הוא לקח את האחריות והעול, נסע לרומא שסבלה אז קשות מגל של מגפת האבעבועות השחורות ואף התחיל בשורת רפורמות מרשימה בכנסיה שהייתה אז מסואבת מושחתת ובבעיות כלכליות. אדריאנוס הפשיל שרוולים וניסה להנהיג את הכנסייה למסלול של פשטות, חסכנות וענווה. הוא ניסה להתמודד עם האיום המוסלמי, האיום הפרוטסטנטי והמחלוקות הפנימיות אך… נחל כישלון כמעט בכל החזיתות. הוא נפל למשכב כשנה וחצי לאחר מינויו ונפטר לאחר עוד כשלושה חדשים. חוקרים רבים סבורים שהוא הורעל על ידי "דורשי טובתו" ובעקבות הרפורמות שניסה להנהיג.

פה בהולנד מציינים השנה את שנת אדריאנוס ומתעמקים במורשתו ובחקר פועלו. אוטרכט עיר הולדתו היא אחת הערים היפות בהולנד ותמיד שווה ביקור. מצ"ב לינק לסרטון לטיול מודרך שערכנו שם לפני כשנה. https://youtu.be/lhn5Y5uZYco