מחר לפני 600 שנים פרצה שריפה אדירה באמסטרדם שהחריבה יותר משליש מהעיר. חלקים שלמים של מרכז העיר ההיסטורי הפכו לערמות של אפר. השרפה של 13 אפריל 1421 לא היתה הראשונה וגם לא האחרונה בתולדות העיר. ואנחנו מכירים שריפות גדולות כמעט מכל עיר בהולנד או באירופה. ידועה במיוחד היא השריפה הגדולה של לונדון מ 1666. חומר הבנייה העיקרי בערים בתקופת ימי הביניים היה עץ. הרבה גגות היו מחומרים צמחיים (קש, קנה וכו') ובתוך הבתים חיממו על ידי הדלקת אש, בישלו על אש והאירו בנרות. הכל ביחד זה קוקטייל מעולה להיווצרות שריפות.

איך בכל זאת ניסו להתמודד באותה תקופה עם הסכנה?

בארכיונים של אמסטרדם אנחנו מוצאים חומר רב על הנושא. למשל שהעיר חולקה ל 12 יחידות. בכל יחידה/ אזור היה נבחר כל שנה אדם בעל יכולת ארגון והרבה השפעה לתפקיד "מפקד אש".

תפקידם של אלה היה לפקד על כוחות המתנדבים במקרה של שריפה (השתתפות במאמצי כיבוי שריפות הוגדרו בתקופות מסוימות כחובה אזרחית). אמצעי הכיבוי העיקרי היו דליים וסולמות והרעיון היה לשפוך דליי מים על השריפה ממקום גבוה. זה היה לא יעיל כמו שזה נשמע ולמעשה עבודתם החשובה של הכבאים היתה הריסת מבנים על מנת למנוע מהאש להמשיך ולהתפשט ברחבי העיר. רק במאה ה-17 התחילו להשתמש באמסטרדם בצינורות כיבוי עם משאבות שהיו יעילים במקצת לכיבוי שריפות.

תפקיד חשוב של מפקדי האש היה לאכוף את ההנחיות השונות וחוקי התכנון. אנחנו מוצאים הנחיות שונות בנושא. למשל נכתב שבחדר שגודלו פחות מ 3X3 מטרים ואין בו ארובה, אסור לחמם באש. אנשים נדרשו גם לכסות את גגות הקש בשכבת בוץ על מנת להגביל התפשטות גיצים, ואסור היה להשתמש בזפת בבניית הבית. תנורי הבישול צריכים היו להיות מרוחקים מהקיר כך שאדם יוכל להלך סביבם, ונרות אסור היה להדליק סמוך לקיר הבית. קנסות כבדים היו העונש על הפרת כללי האש האלה. כמובן שככל שהבנייה באבן ובלבנים הפכה להיות נפוצה יותר, כך פחתה סכנת השריפה.

אז עברו 600 שנים מאז השריפה הנוראית והשבוע במהלך שיטוטים בעיר נתקלנו בפרויקט בנייה יחודי ומעניין. חקירה קצרה הביאה אותנו לאתר של HAUT שזה גבוה בצרפתית אבל נשמע כמו HOUT שזה עץ (חומר הבנייה) בהולנדית. מדובר על סוכריה עיצובית נפלאה מבית הגידול של העיצוב המודרני ההולנדי. עם סיום הבניה יהיה זה מגדל העץ הגבוה בהולנד. המבנה עם 21 קומות וגובה של מעל 70 מטרים בנו כולו מעץ בטכנולוגיה שנחשבת חדשנית וידידותית במיוחד לסביבה. מדובר בטרנד עולה בתחום הבניה ומבנים דומים בגבהים מסחררים מוקמים עכשיו במספר ערים גדולות בעולם.

אז ההיסטוריה חוזרת בתחום חומרי הבנייה… נקווה שהיא לא תחזור בענייני האסונות.

קבלו תמונות מהאתר של https://hautamsterdam.nl/en/

דברו איתנו כשאתים באים לבקר בהולנד עם המשפחה על ביקור במוזיאון שירותי ההצלה הנהדר לילדים באלמירה

או שבא לכם לעשות סיבוב עם דגש על עיצוב מודרני